استفتاءات حضرت امام (ره)
س 1- در شرایط امروز وظیفه ما نسبت به امر به معروف افرادی ناشناس که نمیدانیم اثر دارد یا ندارد چیست؟
ج- بر فرض احتمال اثر و اجتماع سایر شرایط واجب است.
س 2- معاشرت با افرادی که عمل حرامی چون مشروب خواری و... انجام دادهاند چگونه است؟
ج- با مراعات شرایط مقرّره نهی از منکر نمایند و ترک معاشرت یکی از درجات نهی از منکر است.
س 3- خواهشمند است نظر خود را راجع به رفت و آمد و سایر ارتباطات؛ گفتگو، مصافحه، صله رحم، صرف غذای آنان، نماز خواندن در منزل ایشان، هدیه دادن و گرفتن با خانوادهها یا افرادی که خصوصیات ذیل را دارند چگونه است:
افرادی که مخالف نظام جمهوری اسلامی هستند یا رعایت حجاب و اصول اسلامی- کلی یا جزئی- را نمیکنند یا وضع کسب و درآمدشان از نظر شرعی مشکوک و یا حرام یا مخلوطی از حرام و حلال است؟
ج- گفتگو و رفت و آمد با آنان اشکال ندارد بخصوص اگر موجب هدایت آنها شود ولی تصرف در اموال آنها در صورتی جایز است که علم به وجود مال حرام در آنچه مورد تصرف است نباشد.
س 4- شخصی است که مبادرت به خوردن مشروبات الکلی مینماید و کارهای منافی با عفّت انجام میدهد و به مراجع عالیقدر توهین مینماید، از نظر وظیفهشرعی، نصیحت ونهی از منکر شده است ولی متأسفانه مؤثر واقع نگردیده؛ تقاضا دارم حکم الله را از نظر معاشرت و طهارت و نجاست و حدّ شرعی بیان فرمایید.
ج- اگر ترک معاشرت موجب می شود شخص مشارالیه دست از اعمال خلاف خود بردارد لازم است از معاشرت با او خودداری نمایید و تا ارتداد او ثابت نشود، محکوم به حکم سایر مسلمین است.
س 5- امروزه که در مناطق و کشورهای مختلف مسلمانان مشغول مبارزه با طاغوت و کفر جهانی هستند اگر در افرادی نقاط ضعفی مشاهده شود ولی موضعگیری در مقابل مبارزین و انقلابیون نداشته باشند آیا جایز است با آنان در جهت ضعفی که دارند مبارزه شود یا آنکه به منظور حفظ وحدت باید از نقاط ضعف چشم پوشی کرد و اساساً چه ضابطه ای میتواند ملاک تقدیم وحدت بر خط مبارزه یا بالعکس باشد؟
ج- اگر انقلاب اسلامی را تضعیف نمیکنند و توطئه بر ضد جمهوری اسلامی ندارند در امانند و نباید با آنان مبارزه کرد.
س 6- روحانی نمایانی که آمریکا و یا دولتهای دست نشانده آمریکا و دیگر دولتهای کفر را با توجیهی که دارند علناً تأیید میکنند آیا جایز است که با چنین افرادی مبارزه شود و در مجلس و محافل از خط سیاسی آنان انتقاد شود تا به رسوایی کشیده شوند و عوام مردم فریب آنان را نخورند؟
ج- موارد مختلف است و ممکن است اشخاص مزبور را به مقامات جمهوری اسلامی معرفی کنند تا مسئولین اقدام مقتضی معمول دارند.
س 7- افرادی در ادارات هستند که انسان احساس میکند با انقلاب میانهای ندارند و فقط ظاهر خود را عوض کرده و احتمالاً گاهی اوقات هم کارشکنی میکنند آیا معرفی این طور افراد به مقامات ذی صلاح مملکت از نظر شرعی اشکال ندارد؟ رفت و آمد خانوادگی با آنان چه صورتی دارد؟
ج- در صورتی که کارشکنی بکنند بعد از ارشاد معرفی او اشکال ندارد.
س 8- دوستی با کسی که مسلمان است و فرایض دینی خود را نظیر نماز و روزه انجام میدهد ولی اعتقادی به ولایت فقیه و رهبری امام خمینی و به دولت جمهوری اسلامی ایران ندارد و طرز فکر التقاطی دارد آیا لازم است با مباحثات, امر به معروف و نهی از منکر را انجام داد یا قطع رابطه کنیم؟
ج- آن را ارشاد نمایید.
س 9- یکی از نزدیکان مخفیانه تریاک میکشد تکلیف من نسبت به او چیست؟ لطفاًَ فتوای امام را نسبت به خرید و فروش و کشیدن تریاک بنویسید؟
ج- او را ارشاد نمایید، خرید و فروش تریاک هم جایز نیست.
س 10- آیا با اینکه میبینیم مردم در آشغالیها و زبالهها نان و برنج و گوشت و... میریزند وظیفه ما نسبت به این امور چیست با اینکه اصراف و تبذیر و بیاحترامی به نعمتهای الهی است؟
ج- با مراعات شرایط امر به معروف و نهی از منکر نمایید.
س 11- مدتی است در مغازه دوخته فروشی مشغول به کار هستم (صاحب) مغازه قسمهای ناروا و دروغهای بیجا برای فروختن جنس خود میخورد آیا از نظر شرعی اشکال دارد من آنجا کار کنم یا نه؟ در ضمن جای دیگری برای کا رکردن ندارم آیا شریک جرم او هستم یا نه؟
ج- کار کردن در آنجا اشکال ندارد ولی دروغ گفتن و قسمهای دورغ خوردن حرام است او را نهی از منکر نمایید.
س 12- شخصی مدت زیادی با رفت و آمدهای مشکوک و برخورد شبههآمیز با همسر یکی از اقوام شوهر او را وادار نمود تا او را طلاق دهد و پس از پایان عده با او ازدواج کرد البته این شخص در زمان طاغوت در بین دوستانش مشهور به فساد و فحشا بوده و توبه هم نکرده؛ رفت و آمد اقوامش با چنین شخصی چگونه باید باشد؟
ج- قطع رحم جایز نیست و رفت و آمد اشکال ندارد و با رعایت شرایط مقرره امر به معروف و نهی از منکر نمایید.
س 13- بنده دارای چهار پسر عمو و یک دختر عمو میباشم که بطور کلی اهل عبادت نیستند که هیچ، اکثر درآمد آنها از قمار و خرید و فروش مواد مخدر میباشد و به مقدسات مکتب من نیز توهین میکنند و با حکومت طاغوتی گذشته که منافع آنها را از راه نامشروع تهیه میکرد موافق بوده و میباشند و حال هم در انتظار حکومت طاغوتی هستند انشاء الله که در خواب هم نخواهند دید. آیا من میتوانم با ایشان آمد و رفت نمایم؟
ج- قطع رحم نکنید و تا میتوانید آنها را ارشاد نمائید.
س 14- اگر زنی در زندگی اولاً اطاعت از شوهر نکرد ثانیاً برای شوهرش ارزش قائل نبود ثالثاً اسرار زندگی را در همه جا فاش نمود رابعاً در زندگی مرتب دروغ گفت. تکلیف مرد از نظر شرعی با چنین زنی چیست؟
ج- باید او را امر به معروف و نهی از منکر نمایید.
س 15- چندین سال است که ازدواج کردهام خودم خیلی دنبال مسائل دینی و شرعی هستم و مقلد امام میباشم ولی متأسفانه همسرم زیاد به مسائل دینی اهمیت نمیدهد و بعضی اوقات پس از خیلی سر و صدا یک دفعه نماز میخواند و چند دفعه نمیخواند و این امر مرا زیاد رنج میدهد در اینجا وظیفه من چیست؟
1- آیا خوردن غذایی که او درست میکند از نظر شرعی جایز است؟
2- آیا در این مورد در روز قیامت من مسوؤل نیستم؟
3- آیا در اثر بیتوجهی او به دین باید او را طلاق داد؟
ج- اگر منکر خدا یا رسول یا یکی از ضروریات دین نیست پاک و باید او را امر به معروف کنیم و اگر مؤثر نباشد شما معذور هستید و لازم نیست طلاق بدهید و اختیار طلاق دردست خود شماست.
س 16- زنی که به مسائل شرعی مثل نماز و دیگر مسائل بیاهمیت باشدبخصوص نماز صبح را هیچ گاه به پا نمیدارد وظیفه شرعی شوهر او چیست؟
ج- باید او را امر به معروف نمایید و به خواندن نماز وادارش کنید.
س 17- آیا صله رحم با خویشاوندی که کافر یا مرتد محسوب میشودنیز واجب است؟
ج- صله رحم مطلقاً واجب است.
س 18- آیا انسان میتواند از نظر شرعی با خویشاوندانی که بیتقوا و بینماز و ضد انقلاباند از قبیل پدر، مادر، خواهر و غیره قطع رحم نمایند؟
ج- قطع رحم جایز نیست ولی باید آنها را با مراعات موازین، امر به معروف و نهی از منکر نمایند.
س 19- اگر ارحام انسان مرتکب فسق علنی شوند و به طوری که معاشرت با آنها انسان را نیز در معرض گناه قرار دهد آیا باز هم معاشرت با آنان واجب است؟
ج- باید سعی کند در گناه واقع نشود بلکه آنان را ارشاد نماید.
س 20- اینجانب پدری دارم که خوش اخلاق نیست و مغرور و خودپرور میباشد در حق خانواده خود ظلم روا میدارد و من از وقتی که به تکلیف رسیدهام در حال مبارزه با پدرم هستم اگر جوابش را همان موقع در حضور دیگران بدهم که کار نادرست و ناشایست انجام دادهام و اگر تنها با پدرم صحبت نمایم حرفم را قبول نمیکند و میگوید در مقابل پدرت درشتی نکن، خلاصه نمیدانم چه کنم آیا شما صلاح میدانید که من این صحبتها را بنمایم یا نه؟
ج- احترام والدین و مراعات ادب در صحبت با آنان لازم است و در موارد لزوم امر به معروف و نهی از منکر اگر مأیوس از تأثیر باشید تکلیف ساقط است.
س 21- فرزند پدری هستم که هیچ گونه اعتقادی به خدا و پیامبر و معاد ندارد و مسلماً نماز نمیخواند بلکه در مواردی توهین به آستان خدا و پیامبر میکند و با انقلاب فوقالعاده بد است اخلاق خانوادگی او به خاطر اینکه مادرم و خواهرم و برادرانم همه معتقد به مبانی مذهبی هستند فوقالعاده تند و به دور از عواطف پدری است من تا آنجا که توانستم با محبت و رفتار ملایم با پدرم صحبت کرده و او را از روشی که در دعوا و ناسزاگویی از طرف پدرم در خانواده شدیدتر شده و من هم با پدرم دعوا کرده و از او قهر نمودهام البته متذکر میشوم که من ازدواج کرده و در منزل همسرم زندگی میکنم و شوهرم گفته است که راضی نیستم دیگر به خانه پدر و مادرت بروی.
حال از امام عزیز میخواهم تکلیف این جانب را نسبت به پدرم که کافر به همه چیز است روشن کند.
ج- از قطع رحم اجتناب کنید و حتی المقدور در هدایت او کوشش نمایید.
س 22- با مجروحانی که بر اثر عدم اعتقاد کامل نماز را برپا نمیدارند به عنوان یک پرستار چگونه باید رفتار کرد؟
ج- وظیفه امر به معروف و نهی از منکر است با مراعات مقررات آن.
س 23- آیا دختری با شرط رعایت کردن موازین اسلامی میتواند پسری را راهنمایی و کمک کند؟
ج- با مراعات موازین اسلامی مانعی ندارد.
منبع:http://maroofyaran.net/Maaref/ahkam/Estefta_Emam.aspx